منشورات اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه

1. چکیده مقالات اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه

اثر حاضر چکیده مقالات اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق ورسانه است که اداره کل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما در راستای دستیابی به رسانه تراز انقلاب اسلامی با همکاری پنجاه نهاد عالی حوزوی، دانشگاهی و رسانه ای و استادان، پژوهشگران، دانشجویان ، طلاب و فضلا برگزار کرده است .رویکرد این همایش در بخش‌ها و موضوعات پیشنهادی، مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، دین‌شناسی، ارزش‌شناسی و روش‌شناسی اخلاق اسلامی و در دو محور اصلی بررسی، تبیین و آسیب‌شناسی رسانه اخلاقی و بررسی، تبیین و آسیب‌شناسی اخلاق رسانه ای است. با مراجعه به لینک زیر، متن کامل کتاب را در سایت اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه مطالعه بفرمایید:

http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2809/order/1

 

2.اخلاق رسانه در دنیای واقعی درون صنایع پخش و سرگرمی 

رعایت اخلاق در به دست آوردن اطلاعات از یک سوژه خبری چقدر اهمیت دارد؟ آیا کنکاش در حریم خصوصی افراد مشهور برای انتشار یک تیتر داغ، امری اخلاقی است؟ نادیده گرفتن آراء و عقاید مخالف چطور؟ اگر یک مجری پخش زنده در ازای دریافت مبلغی به صورت نامحسوس و تنها یک بار از یک "برند" نام ببرد، اخلاق را نقض کرده است؟ آیا تغییر در کنداکتور برنامه های تلویزیون به منظور برجسته تر کردن یک برنامه خاص با هنجارهای اخلاقی در تضاد است؟ آیا مشکلات مالی یک شبکه تلویزیونی، انتشار تبلیغاتی را که با فرهنگ جامعه در تعارض است، توجیه می کند؟ "سلبریتیها" چه کسانی هستند؟ "منبع موثق" چیست و استفاده از آن چه شرایطی دارد؟ 
اینها سؤالاتی هستند که ضرورت پرداختن به اخلاق رسانه را به وضوح مشخص مینمایند. با برجستهتر‌شدن نقش رسانه‌ها در دنیای امروز، موضوع اخلاق رسانه اهمیت ویژها ی پیدا کرده و علاوه بر چالشهایی که از گذشته در این حوزه وجود داشت، مسائل جدیدی نیز مطرح شده است. از آنجا که مسائل اخلاقی در حوزه رسانه می‌توانند چالش‌های متعددی در فعالیت‌های روزمره اصحاب رسانه و مخاطبان آن ایجاد نمایند، پرداختن به این موضوع یکی از نیازهای مهم امروز رسانه‌ها محسوب می شود. .
کتاب حاضر در پاسخ به همین نیاز ترجمه شده و مخاطب آن، همه علاقه مندان رسانه و به ویژه متخصصان، عوامل و دانشجویان رسانه هستند. اهالی رسانه باید برای مواجهه و حل و فصل چالش‌های اخلاقی آماده باشند. آنها باید بدانند که در این حرفه با چه مسائل اخلاقی روبه‌رو خواهند شد و چه انتظاراتی از آنها وجود دارد.

مراجعه به لینک زیر جهت مشاهده متن کامل کتاب:

http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2806/order/1

 

3. فهم اخلاق رسانه

موضوع اخلاق رسانه از جمله حوزه­ های بسیار ضروری و حیاتی مربوط به رسانه است که متأسفانه در زبان فارسی از ادبیات غنی و منابع کافی، کم‌بهره مانده است. این کتاب که از جمله آثار جدید در این قلمرو و منتشر شده در سال 2015 میلادی در زمینه اخلاق رسانه و حاصل سال ها تدریس و پژوهش نویسنده‌ی آن در این موضوع است، توانسته در مدت کوتاهی در مراکز آکادمیک غربی و انگلیسی‌زبان جایگاه ویژه­ای به خود اختصاص دهد و استادان و دانشجویان به آن توجه ویژه‌ای کرده‌اند. مهمترین علت گرایش به این کتاب، سبک نگارش بسیار خوب و همچنین موضوعات کاربردی آن است. نویسنده کوشیده است مهم‌ترین و کاربردی­ترین موضوعات اخلاق رسانه را با پرهیز از حاشیه­روی و اطناب­های نظری، در فصل­های مستقل بررسی کند. نویسنده علاوه بر اینکه به موضوعات پیچیده و بنیادی می‌پردازد و آراء اندیشمندان برجسته همانند ارسطو، کانت و جان استوارت میل را نقل می‌کند، می‌کوشد از بیانی روان و فارغ از تعقید استفاده کند. سایت انتشارات «سیج» در قسمت «ریویو» این کتاب، نقل­ قول­های بسیار بلند و تمجیدات ویژه­ای از استادان برجسته عرصه رسانه در مورد این کتاب قرار داده که نشان می­دهد چگونه این کتاب، توانسته به عنوان متن آموزشی و کتابی مرجع در دانشگاه­های مختلف دنیا در کانون توجه استادان قرار گیرد.

نویسنده با تسلطی که بر مباحث اخلاق رسانه و مطبوعات دارد، هر فصل را با یک مقدمه‌چینی کاربردی و ارائه تصویر جامع از آن فصل شروع می‌کند. مباحث هر فصل به صورت کاملاً کاربردی و عینی و با بیان دیدگاه‌های موافق و مخالف پیش می‌رود. استفاده و تحلیل مثال‌های عینی و چالش‌های پیش‌آمده واقعی در عرصه رسانه بر جذابیت و فهم آسان‌تر مباحث افزوده است. «فراخوان قضاوت»، «کادرهای تعریف»، «کادرهای مثال»، «مروری بر فصل» و «مطالعه بیشتر»، از جمله عناوین مشترک همه فصل‌هاست که ساختار آموزشی و نظم منطقی هر بحث را دو چندان می‌کند.

زمان اندک و نیاز به دقت بالا، اینجانب را بر آن داشت که ترجمه کتاب را به‌صورت گروهی و در یک چارچوب بسیار دقیق و برنامه‌ریزی‌شده پیش ببرم. بخش‌هایی از کتاب را خود ترجمه کرده‌ام، اما عمده کار به‌صورت گروهی و در سه مرحله به انجام رسیده است. هر فصل در مرحله اول، ترجمه شده، و در مرحله دوم توسط فرد دیگری از ابتدا با متن اصلی تطبیق و اصلاحات مورد نیاز اعمال شده است. در سومین مرحله نیز بنده همه متن را کلمه به کلمه مطالعه، اصلاح و ویرایش کرده و با متن اصلی تطبیق داده‌ام. به‌منظور هماهنگی و یک‌دست‌بودن ترجمه، از همان ابتدا فهرستی از کلمات و اصطلاحات مشترک تهیه شد تا در همه کتاب به‌صورت واحد ترجمه شوند. علاوه بر آن، صفحات اول هر فصل به منظور ریل‌گذاری و تثبیت کلمات و ساختارهای اصلی آن فصل، چند بار مورد ارزیابی، بازبینی و اصلاح قرار گرفته است.

کوشیده‌ایم که در ترجمه اصطلاحات و اندیشه‌های شخصیت‌های برجسته مانند کانت، میل یا بنتام، به متون اصلی و مقالات پیرامونی هر اندیشمند مراجعه و از معادل‌های رایج و متعارف مربوط به هر اصطلاح استفاده کنیم. در اینجا لازم است از تک‌تک همکاران گرامی که در ترجمه و ارزیابی قسمت‌های مختلف این اثر همکاری داشته‌اند، تشکر ویژه داشته باشم. به خصوص از خانم‌ها وحیده دهقان‌پور، رقیه حق‌گویان، گلناز محمدخانی، نرجس امامی، منیره وفایی‌فر، طاهره غفاری حسینی، زهرا صدیقیان و آقای سیدمحمدباقر ساجدی.

در اینجا لازم می‌دانم از اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما که با اعتماد به اینجانب، فرصت ترجمه و تقدیم این اثر برای رونمایی و معرفی در اولین همایش علمی ـ پژوهشی اخلاق و رسانه را فراهم ساختند تشکر کنم.

امیدوارم ترجمه این کتاب بتواند افق‌های روشن و جدیدی را در مسیر تعالی و ارتقای اخلاق در حوزه رسانه، مطبوعات و فضای مجازی رقم زند و کاستی‌ها و کمبودهای احتمالی ترجمه نیز با تذکرات و دیدگاه‌های منتقدان و صاحب‌نظران بیش از پیش رفع شود. پیشاپیش سپاسگزار هرگونه نقد، دیدگاه اصلاحی و نقطه‌نظر تکمیلی راجع به این اثر هستم.

مراجعه به لینک زیر جهت مشاهده متن کامل کتاب:

http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2804/order/1

4. راهنمای مطالعاتی اخلاق و رسانه

اثر حاضر که برای نخستین بار در اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه به زیور طبع آراسته شده است، محصول تلاش جناب آقای دکتر عیسی زارعی است که کوشیده است فهرستی توصیفی و تفصیلی از منابع مطالعاتی قلمرو اخلاق و رسانه شامل کتاب‌ها، پایان نامه‌ها و مقاله‌ها را در یک چارچوب ناظر به موضوع کلی همایش و همچنین گونه‌های مختلف رسانه یا همان «مدیوم»ها صورت‌بندی کند.

مراجعه به لینک زیر جهت مشاهده متن کامل کتاب:

http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2808/order/1

5.جستجوی «خدا» در گوگل

اثر حاضر، محصول تلاشی پژوهشی است در راستای کمک به تحقق آرمان بزرگ تبدیل زیست جهانِ نسل امروز که مملو از تنوع و تکثر رسانه هاست، به محیطی برای رشد و تعالی. لازمه این امر، ایجاد شناخت کامل از تعلیم و تربیت رسانه ای، هم برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیام و هم برای مربیان، مبلغان، معلمان و استادان در تمامی سطوح ضرورت دارد. این کتاب، حاصل برگردان مجموعه مقالاتی است که در حوزه تعلیم و تربیت دینی به قلم نویسندگان مختلف تألیف گردیده و در سال 2012 در آلمان منتشر شده است.

مراجعه به لینک زیر جهت مشاهده متن کامل کتاب:

http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2805/order/1