به گزارش ستاد خبری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه، حجت الاسلام سلمان رضوانی، رییس دبیرخانه همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با بیان اینکه رسانههای عصر حاضر عمدتا بر بستر مبانی فلسفی با رویکرد سکولار و لیبرال غرب رشد و نمو کرده اند و دانش نظری این رسانه ها بر همین مبانی استوار است و از طرفی تکنیک ها ، روش ها و نحوه جذب و تاثیر گذاری بر مخاطب نیز بر همین مبانی استوار است گفت: در ساحت اعتقادات ، فرهنگ و اخلاق جوامع انسانی نیز دارای نتیجه هایی بر اساس همان مبانی می باشد یعنی اگر تاثیر اخلاقی بر مخاطب دارد مبتنی بر همان اندیشه های سکولار و لیبرال و سایر مکاتب فلسفی غرب است، چرا که تعریف این مبانی فلسفی از اخلاق تعریفی خاص و متناسب با همان مبانی است و اگر تعریفی از فرهنگ دارد باز همین تناسب رویکرد وجود دارد و در تعریف نظام اخلاقی رسانه و توجه به اخلاق حرفه ای در رسانه و تعریف نظام اخلاقی مشاغل نیز روح مبانی فلسفی غربی عمدتا در این نظامات وجود دارد.
وی با اشاره به این نگرش که برای دستیابی به رسانه دینی ابتدا باید از مبانی خدا شناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و دین شناسی شروع و اتخاذ مبنا کرد افزود: باید در یک بررسی و تحلیل فاصله موجود با مبانی غربی را پیدا کرد و در مرحله بعد نظامهای اخلاق حرفه ای و نظامهای اخلاقی مشاغل را بر این مبانی استوار و تکنیک ها، روش ها و قالب های رسانه ای را متناسب با این مبانی با رویکرد دینی ، انتخاب و بازسازی و حتی تولید کرد؛ از این رو دستیابی به رسانهای در تراز جمهوری اسلامی که یکی از ضرورتهای رویکرد دینی نظام میباشد برای نیل به این هدف مهم تولید دانش سازی مبتنی بر نصوص و ارزشهای اسلامی و شیعی ضرورتی انکارناپذیر است.
مدیر گروه پژوهشی اخلاق و رسانه ادارهکل پژوهشهای اسلامی صداو سیما با بیان این نکته که اگر چه موضوع دین و رسانه در بسیاری از فضاهای علمی پژوهشی کشورهای غربی جایگاه مناسبی پیدا کرده است ولی این موضوع در فضای رسانهای و پژوهشهای رسانهای در داخل کشور علیرغم رویکرد دینی نظام از جایگاه مناسبی برخوردار نیست گفت: هنوز نتوانسته ایم در رسانه به نسبت درست و علمی در باب اخلاق و رسانه و تعریف جامعی از اخلاق حرفه ای برسیم که این خود خلاء جدی است چرا که رسانه لحظه به لحظه و فریم به فریم بر مخاطب تاثیر خود را می گذارد و اگر این نظام های اخلاقی در سطوح و بخش های مختلف رسانه ای تعریف نشود و یا بر اساس مبانی اندیشه ای غیر دینی و سکولار تعریف شود نباید منتظر ترویج اخلاق اسلامی در بین مخاطبان و فضای عمومی جامعه بود؛ ما حتی در پژوهش های رسانه ای به بررسی تطبیقی این مبحث نیز نپرداخته ایم لذا در این زمینه خلاء جدی داریم و وجود همین خلا ء ما را در برگزاری این همایش مصمم تر نمود.
حجت الاسلام رضوانی تصریح کرد: در این بین یکی از مأموریتهای ذاتی اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه ایجاد فضای تحقیق و پژوهش و تولید علم در حوزه دین و رسانه میباشد که در سالهای گذشته نیز قدمهای خوبی نظیر دو همایش سراسری رسانه تلویزیون و سکولاریسم و یک همایش بینالمللی دین و رسانه در این زمینه برداشته است که در زمان و بضاعت خود به مباحثی پرداخته شد و نیاز است این فرایند علمی با نگاهی عمیقتر و روزآمدتر در همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه اتفاق بیفتد.
رییس دبیرخانه همایش اخلاق و رسانه در بیان اهداف همایش گفت: اهداف همایش می تواند علاوه بر این که لایه های مختلفی داشته باشد در سطح، می تواند فضا سازی علمی در مجامع علمی پژوهشی و آکادمیک کشور ایجاد کند و موضوع اخلاق و رسانه را به دغدغه اساتید و پژوهشگران تبدیل کند.
وی در ادامه آثار و نتایج برگزاری این همایش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: بررسی، تحلیل و نقد نظریات موجود در باب اخلاق و رسانه را می توان یکی دیگر از اهداف این همایش دانست و در لایه بعدی می توان به بررسی تحلیل و تطبیق نظریات مبانی موجود در حوزه اخلاق و رسانه پرداخت و همچنین می توان به شباهت ها و تفاوت های دو رویکرد اسلامی و غربی درحوزه اخلاق و رسانه دست یافت و برای پژوهش های متناسب و عمیق برنامه ریزی کرد و به سمت عمق مباحث حرکت نمود.
این کارشناس دین و رسانه ادامه داد: هدف بعدی می تواند آسیب شناسی رسانه و تولیدات آن از منظر اخلاقی و با رویکرد اسلامی باشد؛ یقینا تولیدات رسانه ای ما از طهارت اخلاقی بیشتری نسبت به سایر رسانه ها برخوردار است اما خالی از اشکال هم نیست شناخت نقاط آسیب و رفع آنها می تواند از دست آورد های لایه عمیق تر این همایش باشد.
توسعه دانش نظری اخلاق رسانهای مبتنی بر دین را از اهداف دیگر برشمرد و تاکید کرد: فراوانی موضوع «اخلاق ورسانه» در میان سایر پژوهش های رسانه ای و با توجه به اهمیت این موضوع از نسبت کمتری برخوردار است، این همایش می تواند به رشد این مبحث مهم کمک شایانی نماید.
رییس دبیرخانه همایش اخلاق و رسانه تولید دانش نظری در حوزه اخلاق و رسانه را هم از دست آوردهای این همایش دانست و بیان کرد: لایه عمیقتر از اهداف برگزاری همایش می تواند حرکت به سمت تولید دانش نظری رسانه در موضوع اخلاق و رسانه همچنین تدوین منشور اخلاق حرف و مشاغل سازمان رسانه باشد که در صورت رسیدن به این هدف که البته بسیار دشوار است و این دشواری به طبیعت تولید دانش برمی گردد، می توان گفت همایش توانسته توفیقی در این زمینه داشته باشد.
حجت الاسلام رضوانی در پایان ابراز امیدواری کرد که این همایش بتواند افق جدیدی برای فعالان حوزه علمی و عملی رسانه ترسیم کند.
لازم بهذکر است همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه به همت ادارهکل پژوهشهای اسلامی سازمان صدا و سیما و با همکاری بیش از سی نهاد عالی حوزوی، دانشگاهی و رسانهای کشور، هفتم و هشتم آذرماه نود و هفت در تهران و قم برگزار خواهد شد و مهلت ارسال چکیده مقالات هفتم مهرماه و مهلت ارسال اصل مقالات سیام مهرماه است. همچنین اطلاعات مربوط به همایش در وبگاه همایش به نشانی www.scem@irc.ir قابل مشاهده و بهرهبرداری است.