رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه تأکید کرد:

اگر اخلاق در رسانه از حوزه نظر و عرصه آکادمیک گذر کند و به عرصه عمل وارد شود، راهگشای همه فعالان اخلاق‌مدار رسانه خواهد بود.

به گزارش ستاد خبری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه، رییس شورای سیاست‌گذاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه در اولین جلسه کمیته علمی این همایش تأکید کرد:
اگر اخلاق در رسانه از حوزه نظر و عرصه آکادمیک گذر کند و به عرصه عمل وارد شود، راهگشای همه فعالان اخلاق‌مدار رسانه خواهد بود.

به گزارش ستاد خبری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه اولین جلسه کمیته علمی این همایش روز دوشنبه بیست و ‌نهم مرداد نودوهفت در تالار اندیشه اداره کل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما در قم با حضور دکتر حسین رضی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان و رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش، دبیر همایش، رئیس، دبیر و اعضای کمیته علمی و دیگر روسای کمیته‌ها برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر محمدحسین ظریفیان مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه و دبیر همایش بابیان اهمیت قلمرو اخلاق و رسانه در ساحت دین و رسانه، فلسفه تأسیس اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه را فعالیت تخصصی و متمرکز بر حوزه دین و رسانه دانست و افزود: طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای همایش اخلاق و رسانه برای پاسخگویی به یک نیاز واقعی و مبرم رسانه به‌نظام فکری اخلاقی در رسانه با نگاه دینی به اخلاق بوده است.

وی بابیان فعالیت‌های اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه در خصوص همایش گفت: اخذ رتبه علمی پژوهشی از ISC، جلب همکاری بیش از سی نهاد عالی حوزوی، دانشگاهی و رسانه‌ای، برنامه‌ریزی و طراحی نشست‌های علمی تخصصی در آن مراکز، برگزاری پنج نشست علمی تخصصی در اداره‌کل، فراخوان مقالات علمی پژوهشی از طریق پخش تیزر رادیویی و تلویزیونی و توزیع پوستر و بروشور در مراکز حوزوی، دانشگاهی و رسانه‌ای سراسر کشور، سفارش مقاله به بیش از چهل نفر از اساتید و صاحب‌نظران اخلاق و رسانه از فعالیت‌های این مجموعه در هشت ماه اخیر بوده است.

در ادامه این جلسه دکتر حسین رضی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما، با سپاس از اهتمام اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه به طراحی و برگزاری عالمانه و مؤثر این همایش، این رویداد علمی را پاسخ به یک نیاز اساسی دانست و افزود: از دلایل ضروری بودن برگزاری این همایش به‌دست آوردن آثار کاربردی از آن است و اگر اخلاق در رسانه از حوزه نظر و عرصه آکادمیک گذر کند و به عرصه عمل وارد شود راهگشای همه فعالان اخلاق‌مدار رسانه خواهد بود.

وی ادامه داد: عزم مدیران سازمان صدا و سیما از رئیس سازمان دکتر علی عسکری تا دیگر مدیران بر آن است که آرمان رسانه اسلامی را محقق کنند؛ این عزم و انگیزه در دوره‌های قبلی هم وجود داشته است اما در این دوره در اولویت بالاتری قرارگرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما مقصود از اخلاق در این همایش را اخلاق مبتنی بر اندیشه ناب دینی دانست و گفت: به‌عنوان کسانی که علاقه‌مندیم با دیانت کار رسانه‌ای را دنبال کنیم معتقدم که رسانه فعلی با نقطه مطلوب رسانه دینی فاصله دارد و حرکت به‌سوی داشتن یک رسانه دینیِ واقعی را در حوزه اجرایی نمی‌توان جستجو کرد؛ چراکه یک مدیر نمی‌تواند تحول و تغییری در این زمینه ایجاد کند و هر چه به آنتن نزدیک می‌شویم مسائل روزانه بیشتری هجوم می‌کنند که گاهی اوقات حتی از توجه به این مباحث غافل می‌شوند چه رسد به اینکه راهکاری پیدا کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش یکی از مزایای این همایش را مساله محور بودن آن دانست و افزود: اگر این همایش خروجی‌های خوبی در این زمینه داشته باشد می‌تواند مقدمه‌ای برای کارهای عمیق‌تر بعدی باشد و نتایج این همایش باید کاربردی باشد؛ اگر مقالات ارزشمندی از فضلای حوزه و دانشگاه ارائه شد، به این عزیزان فرصت بیشتری داده شود تا بتوانند آن‌ها را در همایش و نشست‌های قبل و بعدازآن مطرح کنند و منشأ حرکتی نوین در این عرصه باشند.

در ادامه جلسه، دکتر محمدهادی همایون استاد برجسته ارتباطات و رسانه، عضو هیات امنای دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس کمیته علمی همایش نیز با تأکید بر اهمیت داوری مقالات گفت: تلاش ما این است که با استفاده از اساتید و صاحب‌نظران برجسته حوزه اخلاق و رسانه در سفارش و داوری مقالات، غنای آثار را بالا ببریم.

وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری عالمانه این همایش بتواند خلأ جدی نظری و عملی در قلمرو اخلاق و رسانه را پر کند و این مهم با برنامه‌ریزی هوشمندانه و همت اعضای کمیته علمی محقق خواهد شد.

در این جلسه دکتر عبدالکریم خیامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی معاونت سیما به‌عنوان دبیر کمیته علمی انتخاب شد و سازوکار داوری همایش و سفارش مقالات تعیین شد.

دکتر خیامی دبیر کمیته علمی همایش نیز وجه ممیزه این همایش با دیگر همایش‌‌های مشابه را کاربردی بودن آن دانست و گفت: در سایر همایش‌ها کمتر و گاهی هیچ توجهی به این مسأله نشده است؛ در این همایش تلاش خواهیم کرد که مباحث کاربردی‌تر باشد؛ از طرف دیگر در عملیات، آن‌ها که در حوزه حرفه‌ای فعال هستند، کمتر می‌توانند این مراقبت‌های علمی، فرمی و شکلی این پژوهش را فراهم کنند؛ باید برای این سازوکار، فکری کرد.

در این جلسه از تیزر، پوستر و وبگاه این همایش به نشانی www.scem@irc.ir رونمایی شد. لازم به‌ذکر است همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه به همت اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما و با همکاری بیش از سی نهاد عالی حوزوی، دانشگاهی و رسانه‌ای کشور، هفتم و هشتم آذرماه نودوهفت در تهران و قم برگزار خواهد شد و مهلت ارسال چکیده مقالات هفتم مهرماه و مهلت ارسال اصل مقالات سی‌ام مهرماه است.