آیت الله خاتمی:

برگزاری همایش اخلاق و رسانه پاسخ به یک نیاز جدی رسانه ملی است

آیت الله سید احمد خاتمی برگزاری همایش «اخلاق رسانه» را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: این برنامه ها و‌ همایش ها زمانی اهمیت دارد که بر تولیدات شبکه های صدا و سیما موثر واقع شوند و شما بتوانید آن را در عرصه میدانی رسانه عملیاتی کنید.


عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه بر نیاز جدی رسانه ملی به حوزه اخلاق تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما، نخستین دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش علمی پژوهشی «اخلاق رسانه» با آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، 20 مرداد ماه در قم برگزار شد.

آیت الله خاتمی برگزاری همایش «اخلاق رسانه» را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: این برنامه ها و‌ همایش ها زمانی اهمیت دارد که بر تولیدات شبکه های صدا و سیما موثر واقع شوند و شما بتوانید آن را در عرصه میدانی رسانه عملیاتی کنید.

وی با بیان ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه ای در این همایش افزود: برگزاری همایش اخلاق رسانه کار ارزشمندی است و عناوینی که برای این همایش انتخاب کرده اید، عالمانه و امید بخش است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: باید نتیجه همایش اخلاق رسانه به شکلی باشد که برای مجریان، برنامه سازان، تولید کنندگان و تهیه کنندگان و نویسندگان رسانه، خط مشی درست را مشخص کند و در این صورت این همایش مبارک خواهد بود؛ ولی کیفیت از کمیت در این همایش مهم تر است.

وی با بیان اینکه تک تک برنامه های صدا و سیما فرهنگ ساز است، اظهار داشت: رسانه ملی در عرصه سیاسی نمره بالای دارد همچنین در عرصه مناسبت ها و برنامه های معارفی خوب عمل کرده است، اما در عرصه فرهنگی موفق نبوده و باید بیش از این فعالیت داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، تشکیل هیأت اندیشه ورزی را در رسانه ملی بسیار برای برطرف کردن برخی مشکلات در این رسانه ضروری برشمرد و افزود: این هیأت باید مقتدر وارد عمل شود و در عرصه های مختلف اظهار نظر کند تا رسانه ملی متناسب با تصمیمات کلی که در آن گرفته می شود، وارد عمل شود.

وی در ادامه چند پیشنهاد به مدیران رسانه ملی ارائه کرد و یادآور شد: تهیه بانک جامع اطلاعاتی از شخصیت ها، مفاخر و کارشناسان معارفی در رسانه ملی در سطح استان ها، توجه در گزینش افراد برای جذب در صدا و سیما و استفاده از افراد و شخصیت های نخبه و تراز اول از جمله موضوعات بسیار مهمی است که رسانه ملی باید به آن اهتمام ویژه داشته باشد.

آیت الله خاتمی به حساسیت برنامه های معارفی اشاره کرد و گفت: باید در انتخاب کارشناسان دینی و معارفی بسیار دقت کرد، زیرا برخی افراد در سطح استانی هستند؛ اما آن ها را در سطح ملی معرفی می کنید و یا برعکس برخی که در سطح ملی هستند آن ها را در سطح استانی معرفی می کنید، این توازن باید در بخش های مختلف رعایت شود و کارشناسان آموزش لازم را فراگرفته باشند، هر قدر بتوانیم از افراد علمی، باتجربه و تراز اول استفاده کنیم تاثیر بیشتری در مخاطب خواهد داشت. 

وی به تعبیر امام خمینی(ره) درباره صداوسیما اشاره کرد و اظهار داشت: باید شان صداوسیما با توجه به اینکه دانشگاه بزرگ است را رعایت و از شخصیت های طراز اول در کارشناسی دینی استفاده کرد، باید این موضوع به عنوان یک راهبرد در رسانه ملی اعلام شود.

براساس این گزارش، در ابتدای این دیدار دکتر محمد حسین ظریفیان مدیرکل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما، اظهار داشت: همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با مشارکت بیش از 30 نهاد حوزوی، دانشگاهی و رسانه ای یکی از مهم ترین برنامه های این مرکز در سال جاری است که در آذر ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: افتتاحیه این همایش در تهران و اختتامیه آن در قم برگزار خواهد شد که در این همایش علمی به دنبال هم افزایی ظرفیت های سازمان و نهادهای همکار برای جبران فقدان دانش نظری در ساحت اخلاق و رسانه و دستیابی صاحبنظران علمی و رسانه ای به راهبردها و راهکارهای اساسی در این حوزه هستیم.

مدیرکل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما با اشاره به فعالیت های اداره کل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما، گفت: این اداره کل در طول 24 سال فعالیت خود تلاش کرده است در مسیر بهره مند سازی رسانه از هنر متعهد انقلابی قدم بردارد.

وی با بیان اینکه بیش از 750 عنوان کتاب در حوزه پژوهش های بنیادی و کاربردی، 1200 شماره نشریه در این مرکز تدوین شده است، افزود: همچنین مشاوره در نگارش فیلمنامه و مشاوره در تولید فیلم و سریال و تولید نرم افزارهای گوناگون بخشی از فعالیت های این مجموعه است.

دکتر ظریفیان از تولید 120 هزار دقیقه فیلم از 360 شخصیت دینی و انقلابی و مفاخر و بزرگان حوزه های علمیه خبر داد و اظهار داشت: همچنین معرفی 1200 کارشناس حوزه علوم انسانی و اسلامی به شبکه های مختلف از دیگر دستاوردهای این مرکز است.

وی با بیان اینکه ماموریت اساسی این مجموعه، پژوهش دینی در ساحت رسانه است از سال 96 تمرکز فراوانی بر افزایش کیفیت و کمیت پژوهش ها بوده است، افزود: در حال حاضر 86 پروژه پژوهشی در حال اجرا داریم و 37 پروژه دیگر نیز بر اساس گفتمان های اساسی نظام، منظومه محتوایی

سازمان و نیازهای حوزه پیام در سال جاری آغاز شده است.

مدیرکل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما ، تربیت کارشناسان دینی را از مهم ترین برنامه های این اداره کل برشمرد و از همکاری این مرکز با مرکز آموزش های مهارتی حوزه های علمیه خبر داد و گفت: در این راستا گام های ارزشمندی برداشته شده است که در نخستین دوره تربیت کارشناس معارف دینی رسانه 29 نفر از میان 82 دانش آموخته سطح سه و‌چهار حوزوی علاقمند گزینش شدند و از میان آنها یازده نفر این دوره را با موفقیت تمام کردند. 

دکتر ظریفیان در پایان افزود: بنابر اظهار علاقه جامعة المصطفی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران دوره های ویژه برای تربیت کارشناس معارفی ویژه شبکه های غیر فارسی و برای دانش آموختگان حوزوی خواهر در حال طراحی است و به زودی آغاز می شود.